Xylitol als suikervervanger

Zero ontbijtkoek wordt gebakken zonder de zoete stroop uit granen. Onze bakkers hebben toch een lekkere malse ontbijtkoek kunnen bakken door het gebruik van de suikervervanger xylitol. Deze suikervervanger wordt onder andere gewonnen uit berkenbomen. Men noemt het  ook wel berkensuiker.

Daarnaast zit er van nature xylitol in sommige soorten groente en fruit. Xylitol wordt vaker als suikervervanger in producten gebruikt.

Xylitol is een veilige suikervervanger en heeft de goedkeuring  van de Europese autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA).

De suikervervanger xylitol is geschikt voor iedereen. Xylitol is even zoet als suiker, maar levert veel minder calorieën. Een ander groot voordeel van xylitol is dat het bloedglucosegehalte minder stijgt dan bij consumptie van suiker. De glycemische index is dus laag. Lees hier meer over de glycemische index. Hiermee is xylitol geschikt voor mensen die geen of minder suiker willen eten.

Andere voordelen van xylitol zijn:

  • Relatief laag in calorieën (ten opzichte van suiker)
  • Xylitol heeft, in tegenstelling tot vele andere suikervervangers, geen bijsmaak
  • Xylitol kan meegebakken worden zonder dat het zijn smaak verliest.

Xylitol is een suikervervanger die gewonnen wordt uit berkenbomen. Xylitol is ongeveer even zoet als gewone suiker, maar levert 40% minder calorieën. Dat komt omdat niet alle xylitol in het lichaam wordt opgenomen.

23% minder calorieën
Als je op de calorieën wilt letten, is het handig dat er nu ook Zero ontbijtkoek is. Door het vervangen van de natuurlijke zoete stroop uit granen door xylitol bevat Zero ontbijtkoek minder calorieën. Om precies te zijn bevat een plak Zero ontbijtkoek 23% minder calorieën dan een plak naturel ontbijtkoek. Een plak Zero ontbijtkoek bevat 72 kilocalorieën. Daardoor valt het in de categorie tussendoortjes van minder dan 75 kilocalorieën, die de voorkeur hebben van het Voedingscentrum.

Hoeveel calorieën je lichaam nodig heeft, is voor iedereen anders. Het is afhankelijk van veel factoren, zoals je leeftijd, of je een man of vrouw bent, je lengte, je gewicht en hoeveel en hoe intensief je beweegt. Heel algemeen kun je stellen dat volwassen mannen (tussen de 30 en 50 jaar) ongeveer 2500 calorieën per dag nodig hebben. Voor vrouwen is dit 2000 calorieën.

De glycemische index (afgekort GI) van een voedingsmiddel zegt iets over de snelheid waarmee koolhydraten (zetmeel en suikers) in dat voedingsmiddel  in de darmen worden verteerd. En dus  hoe snel ze als glucose in het bloed worden opgenomen. Er is een schaal van 1 tot 100. De koolhydraten in wit brood worden bijvoorbeeld heel snel afgebroken tijdens de spijsvertering en opgenomen in het bloed. Wit brood heeft met een score van 73 dus een hoge GI. Peulvruchten bevatten langzame koolhydraten en hebben daardoor een lage GI van rond de 30. Ze geven een langzame en minder hoge stijging van je bloedglucose.

Close
Peijnenburg Zero